Qigong, en kinesisk helbredsform

Hvad er Qigong?

 

Qigong er en fællesbetegnelse for et væld af kinesiske helbredsøvelser. Qigong, som på Kinesisk betyder energiøvelser, udøves for at opbygge kroppens indre energi, der på kinesisk hedder qi . 

Det er ofte Qigong eller Tai Chi, man ser personer udøve i parkerne i Kina.  

 

Jeg plejer at kalde det en aktiv meditationsform.

Det er rolige bevægelser, hvor hver øvelse er relateret til både et organ, en muskel og en følelse. 

 

 

Hvem kan dyrke Qigong?

 

Alle kan dyrke Qigong.

Det er et effektivt træningssystem, der kan dyrkes af alle med stort udbytte uanset køn, fysisk form eller alder.

Der er ingen aldersbegrænsning, da det er rolige bevægelser, der kombineres i oprejst position.

Hvis man har svært ved at stå op i længere tid kan nogle af øvelserne også laves siddende.

 

 

 

 

 Hvorfor dyrke Qigong?

 

Qigong skaber ro i kroppen og hovedet, og det fjerner noget af al den energi mange af os bære rundt på i hovedet. Det kan f.eks. være flyvske tanker, stress, depression og angst.

Man oplever et højre koncentrationsniveau og vedholdenhed, indre ro, og balancen i kroppen bliver betydeligt forbedret.

Qigong styrker alle vores muskler, dog ikke med fokus på de store muskelgrupper, som vi styrker ved cykling og løb osv. Øvelserne går mere ud på at træne og styrke de små muskler, vi har i kroppen, og som vi bruger dagligt. Så hvis du eks. har et dårligt knæ, kan du med Qigong træne det op, så du kan holde til mere i hverdagen.

Udover det, så masserer vi også vores organer, så hvis du f.eks. har tendens til galdesten, vil du kunne holde det på afstand med regelmæssigt Qigong.

Mange af øvelserne er stræk af musklerne, hvorved vi opløser stagnationer og således giver plads til, at Qi (energien) igen kan løbe frit i kroppen. 

De store kampudøvere, bl.a. inden for Kong Fu og Karate, i Kina dyrker Qigong for at optimere deres koncentration, præcision og de små muskelgrupper. 

   

Ikke et quick fix

 

Qigong tager tid. Det er forskelligt, hvor lang tid der skal gå, før man mærker noget eller får udbytte af det.

Så det vil være forkert at tror, at man er i balance efter 2-3 gange. Det er et forløb, nøjagtig lige som vi kender det fra yoga eller meditation.

 

 

 

Opstart

 

Jeg begynder et nyt hold I det nye år med start i den første uge af januar:

 

Søndag den 5/1 2020 kl. 10.00

Torsdag den 9/1 2020 kl. 11.00

Søndag den 26/1 2020 kl. 10.00

Fredag den 31/1 2020 kl. 10.00

Torsdag den 6/2 2020 kl. 10.00

Fredag den 28/2 20020 kl. 10.00

 

Fra marts af vil det være hver anden fredag (ulige uger) kl. 10.00.

 

Tilmelding skal ske via mail til: info@aku-stine.dk

Skriv venligst, hvis der er nogle skader, handikap eller kropslige besværligheder, jeg skal tage hensyn til.

Prisen for 1 time er 50kr.

Din tilmelding gælder først, når du har indbetalt 50 kr. enten via mobilepay til + 45 24650935 eller ved bank overførsel.

 

Træningen udøves i afslappet tøj.

 

Glæder mig meget til at træne med dig.

Kærlig hilsen Stine

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar